måndag 1 december 2008

Kiev, dag 1

Jag sitter på ett café i Kiev, Ukrainas huvudstad och dricker en kopp te. Den första hela dagen här i Ukraina är till ända och jag är trött.

Jag kom hit igår vid 13-tiden med ett flyg från Köpenhamn. Arvet från Sovjet var slående så fort jag landade här. Innan jag fick komma ut från flygplatsen var jag tvungen att fylla i ett formulär med uppgifter om vart jag skulle o.s.v. och de buttra uniformerade militärerna med stjärnor på baskrarna synade mig buttert innan jag fick komma ut. De allra flesta här talar inte engelska, däremot talar alla ryska och jag önskar att jag hade ägnat mer tid åt att lära mig ryska innan jag kom hit; det hade varit bra. Dock får jag ju hålla igång min engelska istället. På flygplatsen träffade jag en egyptier som skulle till samma konferens som jag, och tillsammans klarade vi till slut att ta oss till hotellet. Igår gjorde vi inte så mycket, utan träffades mest informellt. Idag körde programmet igång och det är väldigt spännande att träffa alla olika människor från olika länder. Samtidigt är det lite skrämmande med ett land med en så påtaglig skillnad mot väst. Maten är ganska okej, men det man får till att dricka är lite underligt. Till lunch idag fick vi en kall variant till det sydamerikanska "Mate", som i korthet är te som smakar rök. Usch. Och till middagen idag fick vi någon väldigt söt druvjuice. Men på det hela taget är det mesta bra, seminariet har varit intressant hittils, för en mer politisk reflektion kommer jag nog skriva något på min andra blogg.

Det är en till svensk här, en tjej från LUF, och dessutom två finländskor från SU som pratar svenska och en norska. Jag har till och med fått praktisera lite franska med en belgare. Mitt pluggande går inte så bra ännu, men jag ska försöka komma igång ikväll; jag har ju både ett prov i internationella relationer, i psykologi och en stor inlämning i engelskan. Nåja, det brukar ju ordna sig. Det får bli allt för den här gången, jag kanske skriver igen imorgon.

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige!

Inga kommentarer: