måndag 15 september 2008

Hemma igen

Nu är jag hemma från Bryssel! Inatt har jag sovit tre timmar eftersom jag kom hem klockan fyra inatt och skulle upp klockan sju och gå till skolan, so I'm pretty tired. I Bryssel var det kul, vi besökte bl.a. EU-parlamentet, Kommissionen och Svenska Representationen. I torsdags var det jättevarmt, säkerligen mellan 25 och 30 grader och solen gassade. Då var vi på parlamentet där vi bl.a. var inne i plenisalen där en utfrågning med kommissionens ordförande José Manuel Barroso pågick. I plenisalen finns det tolkar till EU:s alla officiella språk och de simultantolkar, vilket innebär att de lysnar på vad personen de ska tolka säger och sedan säger det nästan utan fördröjning på respektive språk. De som lyssnar hör sedan vad tolkarna säger i hörlurar där man kan knappa in sitt språk, riktigt cool! Jag lyssnade på en massa olika språk: engelska, franska, tyska, svenska, italienska och spanska! Till och med språk som maltesiska och irländska fanns! Tolk är definitivt ett yrke jag skulle kunna tänka mig att arbteta med i framtiden.

På fredagen regnade det och var kallt och på lördagen fick vi guidad tur i Bryssel. Vi var också på chokladmuseum och jag passade på att köpa lite belgisk choklas som present, själv gillar jag ju inte chocklad. När de andra sedan åkte till ett äventyrsbad på kvällen åkte jag och några till ut till en jättstor atom. Trappor.

På Arlanda flygplats igår utspelade sig ett litet drama:
Polis: Hur gammal är du?
Gabriel (som bär påse med sprit): Öhh... Tjugoett!
Polis: Har du pass?
Gabriel: Ja! Varsågod!
Polisen kollar passet och vänder sig till mig: Reser du i sällskap med honom?
Jag: Ja...
Polis: Hur gammal är du?
Jag: Sjutton.
Polis: Har du sprit med dig?
Jag som börjar bli lite smått irriterad: Nej!
Polis: Då får vi ta och scanna din väska.
De skannade min väska och öppnade sedan den ena för att kontrollera.
Det var lite kul, jag har aldrig varit med om någon sådan kontroll trots mina otaliga flygresor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Iriska! <3